MENU
novinky-a-odbornici

Začali vás pobolievať kolená? Skontrolujte, čo máte obuté

Za bolesťou kolien sa môže skrývať aj zlá obuv.

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Začali vás pobolievať kolená? Skontrolujte, čo máte obuté

Na čo si dávať pozor, aby vás kolená neboleli z chodidiel? Posvietiť sa oplatí nielen na topánky.

Možno sa vám to nepozdáva, ale zle zvolená obuv sa skutočne môže ohlásiť bolesťami kolien. Niekedy to nemusí trvať ani dlho a kĺby začnú protestovať. Ľahko sa vám to môže stať aj pri topánkach, v ktorých sa cítite, akoby ste nohu ponorili do vankúšov. Chodidlo určite potrebuje priestor, nie však príliš veľký.

Musí zakotviť

Bolesť z chodidiel môže vystreľovať do vyšších partií. „Veľakrát nielen do kolien, ale aj do bedrových kĺbov, krížov či dokonca až do krčnej chrbtice,“ hovorí o tom, prečo sa oplatí dôslednejšie vyberať obuv podiatrička BSc (Hons) Denisa Mertl, MChS. „Kolená najviac ovplyvňuje, keď máte päty vpadnuté akoby dovnútra. Ak si kúpite topánky, ktoré majú príliš mäkké boky i zadnú stranu, chodidlo sa začne prepadávať ešte viac dovnútra. Aby ste ho udržali v lepšej neutrálnej pozícii, musí byť pevne zakotvené. V opačnom prípade vás začne pobolievať vnútorná i spodná časť kolena. Zároveň sa budú viac opotrebovávať aj vnútorné menisky.“ Veľakrát stačí iba zmeniť topánky a ťažkosti sa postupne stratia. Najmä, ak vymeníte mäkké topánky za pevnejšie trekingové. Podľa odborníčky nie sú najšťastnejšou voľbou ani módne tenisky, ktoré sú prevažne z úpletového materiálu. Chodidlá pri behu púšťajú do všetkých strán. Po pár tréningoch budete mať problémy nielen s kolenami, ale i lýtkovými svalmi.

Držte klenbu

Topánky však nie sú jediným problémom. Pozor si treba dávať aj na pozdĺžnu klenbu. S pribúdajúcim vekom postupne padá. Príčinou je pokles svalovej hmoty na dolných končatinách vrátane vnútorných stehenných svalov a lýtok. „Ak nie sú pevné, padajú nohy dovnútra. Určite je to prirodzený proces, ak ho neriešite v štyridsiatke. Pozdĺžnu klenbu si môžete spevniť, ale pôjde len do určitej výšky. Jeden ju má prirodzene vyššiu ako druhý, preto si ju nikdy neporovnávajte,“ približuje problematiku odborníčka. „Na posilnenie pozdĺžnej klenby sa využíva napríklad metóda cvičenia spiraldynamic, ktoré sa označuje aj ako cvičenie na malú nohu. Je totiž zamerané na posilnenie najvnútornejších vrstiev svalov.“ Zamerať sa oplatí aj na posilňovanie vnútorných stehenných svalov a vnútorných lýtok, ktoré pomáhajú, aby sa pozdĺžna klenba udržala čo najdlhšie v dobrej kondícii. Dôležité je i posilňovanie hlbokého stabilizačného systému. Udrží v správnej pozícii panvu, ktorá by nemala rotovať do strán. 

Správny nášľap

Kolená sa ohlásia aj pri zlom našľapovaní. To však vzniká preto, lebo tam už existuje iný problém. Napríklad po úraze alebo prípadnej operácii. Vedome začnete prenášať záťaž na zdravú nohu, aby ste druhú odľahčili. Väčšinou si tak časom privodíte ešte väčšie problémy, než ste mali. Niekedy stačí bolesť palcového kĺbu a hneď máte tendenciu našľapovať na vonkajšiu stranu chodidla, čím ju preťažujete. Zlé uloženie chodidla pri chôdzi môže mať aj iný dôvod. „Veľakrát vás pri odhalení plochých nôh učia, aby ste chodili viac po vonkajších stranách, aby sa zastavil prepad chodidla. Násilné tlačenie do inej pozície, aká je chodidlu blízka, nemá efekt a navyše si tým privodíte svalové preťaženie,“ konštatuje odborníčka. Vhodnejšie je skôr správne nastavenie ortopedickej vložky a cielené cvičenia s fyzioterapeutom. Nohu začnete prirodzene klásť tak, ako sa má a v tejto pozícii aj zostane, keďže nie je nasilu tlačené. 

Na podlahu v papučiach

Plávajúce podlahy či kachličky si vyžadujú papuče, sú príliš tvrdé. Bolesti kolena nenechajú na seba dlho čakať. Stačí si spomenúť, koľko toho v domácnosti nastojíte. Pri sporáku, žehlení, umývaní riadu. V stoji pôsobí na kĺby príliš veľká hmotnosť a záťaž na tvrdej podlahe je výrazná. Aj dopad je taký tvrdý, že ho chodidlo nevie absorbovať a prenáša sa do vyšších kĺbov. „Nie je to pohodlné ani pre chrupky. Ťažkosti vyrieši správna papuča. Má vytvorenú akoby vaničku, do ktorej chodidlo zapadne. Určite lepšie absorbuje tlak a nebudú vás bolieť nielen kolená, ale ani kríže,“ povzbudzuje na kúpu papúč Denisa Mertl. V prípade malých detí to však vníma odborníčka inak, môžu byť bosé. Hrajú sa, chodia po štyroch, vylezú na gauč, kde sa zase pohrajú, jednoducho menia stanovištia. Dospelí prevažne stoja.

Tlmte nárazy

Námahou pre kĺby môžu byť aj nárazy pri športovaní. Stlmiť ich môžete výberom terénu i vhodných tenisiek. Niektoré chodidlá sú však tvrdé a tlak absorbujú menej. Ako je to možné? Málokto chodí správne. Ak máte takzvaný varózny typ chodidla, našľapujete skôr na vonkajšie hrany a nohy prirodzene vytáčate smerom von. Pri tomto type chodidiel neviete poriadne ohnúť členok. „Ak sa tak nestane, chodidlo sa pri behu alebo chôdzi anatomicky nezamkne tak, ako by malo. A preto netlmí tlak, ktorý ide hore do kĺbov. Často to zistíte tak, že ste po športovaní veľmi uťahaní,“ odhaľuje ďalšie možnosti Denisa Mertl. „Tu platí jednoduché pravidlo. Čím hrubšia podrážka, tým menej otrasov pokračuje hore do kĺbov.“ Pomôcť vám môže aj kombinovanie športovej obuvi s ortopedickými vložkami.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Môže za každodennú bolesť hrdla alergia alebo zápal?

Bolesť v hrdle postihuje deti výrazne častejšie než dospelých, až osemkrát ročne. Detská sliznica v hrdle je veľmi citlivá. Bežne sa spája s infekciou alebo aj neinfekčným zápalom, napríklad z alergie. Môže vzniknúť vďaka obyčajnému pobytu vonku na studenom vzduchu alebo v suchom vzduchu v interiéri. V prípade, že za bolesťami hrdla nie sú vážne infekcie a zápaly, ale iba miernejšie podráždenie či prechladnutie, môžete ho riešiť domácimi prostriedkami. Veľmi dôležité je pravidelné dopĺňanie tekutín. Tam, kde bude dieťa ležať počas dňa aj spať v noci, by ste mali dostatočne zvlhčovať vzduch, nakoľko príliš suché ovzdušie podporuje dráždenie sliznice v hrdle. Pravidelne vetrajte. Na kloktanie aj na pitie využite viacero overených a osvedčených prírodných prostriedkov či rastlín. Pri pretrvávaní bolesti hrdla navštívte vášho pediatra, ktorý na základe aj iných klinických symptómov určí, či dieťa musí vyšetriť alergiológ.

čítať viac

Ako ošetrovať hemoroid, ktorý sa vytvoril počas tehotenstva a po pôrode nezmizol?

Počas tehotenstva je v žilách konečníka veľký pretlak, ktorý spôsobuje ich postupný nárast,  predlžovanie a vytváranie tzv. meandrov. V prípade keď dôjde k zápalu alebo trombóze, tento proces  sa zrýchľuje a vyvrcholí tým, že sa hemoroid (zlatá žila) vyklenie, je tuhý a bolestivý. Keď je hemoroid vyklenutý, ľahšie sa infikuje mykózami či bakteriálnymi infekciami, a to najčastejšie spôsobuje svrbenie.
Odporučil by som čo najskôr navštíviť špecialistu na liečbu hemoroidov (tzv. proktológa) a ochorenie radikálne riešiť. Zákroky je lepšie robiť v prípade, keď žena nedojčí. Pokiaľ je ale bolesť veľmi silná, môžu sa robiť aj u dojčiacich žien. V závislosti od lokálneho nálezu sa robí narezanie, vyrezanie, laserová liečba alebo gumičkovanie (tzv. Barronova ligatúra).
Konzervatívnu liečbu by som vo vašom prípade neodporúčal, nakoľko len predlžuje a zhoršuje ochorenie. Síce na chvíľu pomôže a zlepší nález, ale ochorenie pretrváva a po čase nastane opäť zhoršenie. Konzervatívna liečba čapíkmi a masťami je vhodná len na začiatku ochorenia, v pokročilejších štádiách už je potrebné radikálnejšie riešenie.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia