MENU
novinky-a-odbornici

Na vodu sa treba pripraviť! Čo urobiť pred plávaním, prezradí odborníčka

Neskáčte do vody

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Na vodu sa treba pripraviť! Čo urobiť pred plávaním, prezradí odborníčka

Vo vode môžete zmierniť väčšinu svojich chronických ťažkostí, posilniť si môžete srdce a zlepšiť kapacitu pľúc. Musíte však hlavne správne vojsť do vody.

Pohyb vo vode prospeje väčšine ľudí. „Vo vode vás nadľahčuje hydrostatický tlak, preto nezáleží ani na vašej hmotnosti. Alergizujúce momenty sa tu prejavujú minimálne, v bezpečí sú teda aj alergici,“ hovorí telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová. „Výhodou je, že ste vo vodorovnej polohe, takže krv sa bez problémov vráti do srdca. Jej prečerpávanie uľahčuje i to, že sa strieda napnutie a uvoľnenie svalstva. Preto je plávania vhodné i pre srdciarov.“ Tí si musia dávať pozor len na chladnejšiu vodu, ktorá im môže zvýšiť tlak. 

Rozvcičte sa

Vyplávať si však môžete i peknú postavu. Pri pohybe vo vode ide o protiodporové posilňovanie, ktoré precvičí približne 170 svalov. Platí to najmä v prípade, keď striedate plavecké štýly. Veľmi dobre rozvíja dýchaciu sústavu a srdcovo cievny systém. Každá pohybová aktivita, aj plávanie, si vyžaduje rozcvičku. Všetko odštartujte už na brehu klasickým naťahovaním. Zvoľte klasické strečingové cvičenia na horné i dolné končatiny. Predpaženú ruku si pritiahnite k telu alebo sa dlaňou zapaženej ruky dotknite priestoru medzi lopatkami. Vhodné je i priťahovanie zanoženej nohy k zadku či prenášanie hmotnosti v podrepe z nohy na nohu. „Potom si rozhýbte končatiny energickým krúžením, urobte pár drepov a sklápačiek, aby bol organizmus pripravený na záťaž,“ radí lekárka. 

Do vody nevbehnite

Mnoho ľudí prekonáva nepríjemný pocit zo studenej vody tak, že sa do nej jednoducho hodí. Ak ste rozhorúčení, nie je to dobrý nápad. „Ohroziť vás môžu nielen svalové kŕče. Skok do studenej vody schladí rozšírený začiatok srdcovej tepny, kde sa nachádzajú tlakové receptory a pulzová frekvencia môže náhle poklesnúť,“ varuje Alena Urvayová. „Rovnaké nebezpečenstvo hrozí napríklad aj pri potápaní do väčších hĺbok.“ Vodou sa ochladzujte postupne. Najprv do nej vkročte, potom si niekoľkokrát ošpliechajte ruky i nohy, aby sa telo vyvarovalo šoku. Na túto procedúru by ste nemali zabúdať najmä pri srdcovo-cievnych chorobách či epilepsii. Ideálna teplota vody na rekreačné plávanie by sa mala pohybovať od 24 do 28 stupňov Celzia.

Skok do studenej vody schladí rozšírený začiatok srdcovej tepny, kde sa nachádzajú tlakové receptory a pulzová frekvencia môže náhle poklesnúť,
Alena Urvayová, telovýchovná lekárka

Bez alkoholu a plného brucha

Neplávajte s plným bruchom. Rovnako ako pri  iných športoch, potrebujete pri plávaní prestávku na trávenie. Na rozkladaní stravy sa podieľa nielen žalúdok, ale i svaly, takže sa prehĺbi únava. Medzi posledným jedlom a športovým výkonom si nechajte prestávku jeden a pol až dve hodiny. Popíjanie alkoholických nápojov k plávaniu nepatrí. Osviežte sa vodou, najlepšie minerálnou. Práve minerály sa strácajú pri potení a športovom výkone. „Telo si ich však potrebuje podržať. Ak ich máte málo, ľahšie vznikne kŕč,“ upresňuje doktorka Alena Urvayová. „Bolesti pocítite najmä pri nedostatku draslíka a horčíka. Preto voľte minerálne vody s ich obsahom. Prípadne rozrieďte jablčný mušt, ktorý je bohatý na draslík. Riedenie vodou je nutné. Príliš sladký nápoj sa pomalšie vstrebáva a neposkytuje svalom rehydratáciu.“ Ak sa u vás kŕče objavujú pravidelne, užívajte preventívne horčík a vitamín B6.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Je nejaká rozumná alternatíva k fixným zubným strojčekom?

K fixným zubným aparátom existuje aj vyberateľná alternatíva priehľadných plastových násadok na zuby. Čeľustný ortopéd Vám v tomto prípade po vyšetreniach a stanovení plánu liečby vezme odtlačky, z nich sa vylejú modely a na nich sa vyhotoví sekvencia násadok, ktoré v priebehu týždňov meníte. Tieto násadky vyvíjajú na zuby tlak, čím dochádza k posunu chrupu v želanom smere. Pre účinnosť liečby je nutné nosiť násadky minimálne 22 hodín denne, vyberajú sa iba počas jedla a čistenia zubov. Liečba môže trvať jeden až dva roky a finančne je trochu nákladnejšia ako bežný strojček.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár

Syn sa v piatich rokoch pocikáva, skúsili sme všetko

Občasné denné pomočenie, alebo „cvrknutie si“ u menších detí je normálnou súčasťou vývinu. Mnohé deti sú tak zabrané do aktivity alebo hry, že si zabudnú odskočiť na záchod. Na vine môže byť veľa faktorov. Ak dieťa večer alebo tesne pred spaním vypije niekoľko pohárov tekutín, potom sa mu močový mechúr naplní už počas noci. Dieťa sa však s týmto pocitom nemusí zobudiť a nehoda je na svete. Okrem pitného režimu je dôležitý aj pravidelný spánok. Dieťa sa má ukladať a vstávať každý deň v približne rovnakú hodinu. Ďalším režimovým opatrením je určiť, kedy bude chodiť pravidelne na záchod, približne každé dve hodiny, aj keď nepociťuje nutkanie. Vždy by sa malo vycikať dôkladne, aby sa mu o päť minút nechcelo znova. Samozrejmosťou je návšteva toalety tesne pred spaním a hneď po vzbudení. Veľký vplyv na nočné pomočovanie má pohoda dieťaťa a prípadný stres. Rozhodne odporúčam vyšetrenie u detského všeobecného lekára, následne nefrológa alebo urológa.

čítať viac
MUDr. Dana Jurečková, PhD.
MUDr. Dana Jurečková, PhD.
Pediatrička
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia