MENU
novinky-a-odbornici

Za premnožením baktérií vo vlasovej pokožke sa môže skrývať obľúbený módny doplnok

Ak chcete mať silné vlasy, venujte pozornosť vlasovej pokožke.
Zdroj: Shutterstock

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Za premnožením baktérií vo vlasovej pokožke sa môže skrývať obľúbený módny doplnok

Zdravie a pevnosť vlasov máte aj vo svojich rukách. Viete, ako sa starať o vlasovú pokožku, kedy jej musíte dodať viac výživy, a čo jej škodí?

O vlasovú pokožku sa oplatí starať rovnako ako o pleť či pokožku tela. Dvojnásobne to platí po prekonaní rozličných infekčných ochorení. Ak nie je vo forme, odzrkadlí sa to i na sile a výžive vlasových korienkov.

Čerpajú z nej výživu

„Vlasová pokožka má rovnakú funkciu ako kdekoľvek inde na tele. Pôsobí ako ochranná bariéra voči vonkajším vplyvom, napríklad aj pred vlhkom či prílišným teplom pri fénovaní. Na vlasovej pokožke sa nachádza kyslý hydrolipidický film, ktorý zabraňuje jej vysušovaniu. Za normálnych okolností je osídlená baktériami, ktoré žijú v symbióze s naším organizmom,“ vysvetľuje dermatologička MUDr. Alexandra Rozborilová, PhD. „Za nepriaznivých okolností sa ochranný film naruší, patogénne baktérie a kvasinky sa premnožia a dôjde k ochoreniam vlasovej pokožky. Rovnováhu môžu narušiť aj rozličné zápalové ochorenia.“ Ak sa vlasová pokožka naruší, následne sa poškodia i vlasové folikuly, ktoré sú tam uložené, lebo z nej čerpajú výživu. Všetko sa postupne odrazí na kvalite vlasov, tie sa stenčujú, vysušujú, lámu a prípadne aj vypadávajú. 

Čo pokožke chutí?

Vlasovej pokožke určite venujte pozornosť. Základ je, aby nebola vysušená a svrbivá. Ak ste zdraví a máte normálny typ vlasovej pokožky, postačí jej výživa, ktorú prijmete stravou. Ocení napríklad akúkoľvek čerstvú zelenú zeleninu, ktorá má vďaka obsahu vitamínov A, C, E i skupiny B upokojujúci a hydratačný účinok. Pravidelne si servírujte kapustu, špenát, hlávkový šalát či brokolicu. Vhodné sú i potraviny bohaté na zinok a železo. V jedálnom lístku by vám nemali chýbať ovsené vločky, strukoviny, ľanové či tekvicové semienka. Najdôležitejšia je pestrá a vyvážená životospráva. Držte sa jednoduchého pravidla, kvalitná strava rovná sa kvalitná pokožka hlavy i vlasy.

Pozor na čiapku

Situácia sa však mení, ak sa objavia ťažkosti, vtedy musí byť starostlivosť o vlasovú pokožku intenzívnejšia. Už aj obyčajné lupiny môžu rovnováhu narušiť natoľko, že vám vlasy postupne začnú vypadávať. Škodiť si môžete aj pravidelným nosením šiltovky čiapky alebo prilby. „Vlasová pokožka nemôže voľne dýchať, vzniká vlhké teplo a v ňom sa ľahko množí napríklad malassezia furfur, ktorá môže spôsobiť zápalové ochorenie,“ hovorí o následkoch dermatologička. „U niekoho sa premnožia stafylokoky, streptokoky a tie spôsobia folikulárne zápaly. Hoja sa zjazvením, a v tých miestach, kde je jazva, sa už nikdy nevytvorí vlasový korienok.“ Pri nosení šiltovky doprajte pokožke priestor na vyvetranie. Viac výživy jej doprajte aj na jeseň, podobne ako pleť potrebuje viac hydratácie. Rovnako to platí aj pre obdobie menopauzy, keď vlasová pokožka produkuje postupne menej mazu.

Vyskúšajte tinktúry

Pod kvalitu vlasov sa môžu podpísať aj vírusové či infekčné ochorenia. „Momentálne je veľmi časté napríklad postkovidové vypadávanie vlasov. Padanie sa objavuje aj po pôrode alebo po náhlom, extrémnom schudnutí. Vtedy je potrebné napumpovať vitamíny lokálne, niekedy aj injekčne, intravenózne,“ vysvetľuje dermatologička „Celkovo do stravy pridajte hlavne zinok a vitamíny skupiny B. Na stabilizáciu vlasovej pokožky je výborný extrakt z koreňa lopúcha. Zlepšuje prekrvenie a pomáha obnoveniu rastu vlasov.“ Ako prevencia pred seboroickou dermatitídou a tvorbou lupín výborne zase pôsobí tinktúra s výťažkami žihľavy, na hydratáciu pšeničné proteíny.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor