Väčšina automaticky siahne po jednoduchých šľapkách. Oplatí sa však pozrieť na podrážku. „Mala by byť korýtková, aby do nej mohlo chodidlo jednoducho zapadnúť. Pri otvorenej obuvi je ideálna aj podpora pozdĺžnej a priečnej klenby. Obyčajne platí, že chodidlo bude pevnejšie, ak bude mať šľapka viac remienkov,“ približuje zásady výberu vhodnej letnej topánky podiatrička BSc (Hons) Denisa Mertl, MChS. „Vhodné je, aby bol remienok aspoň okolo päty.“ 

Na prechádzku bez žabiek

Aj vtedy však platí, že v šľapkách by ste sa nemali vybrať na dlhšie prechádzky. Snažte sa v nich chodiť minimimálne, ideálne sú na krátke presuny. Pozor si dávajte najmä na tenkú gumennú podrážku. Najčastejšie sa vyskytuje na klasických žabkách. „Je veľmi ohybná a neabsorbuje nárazy z tvrdého podkladu,“ upozorňuje odborníčka. „Tlak prechádza vyššie do kĺbov, celej nohy a následne i do zvyšku tela.“ 

Pásik vás zabolí

Páčia sa vám jednoduché šľapky, ktoré držia na jednom prste? Aj kúpu tejto obuvi si dobre premyslite. „Tenký pruh pomedzi prsty spôsobuje, že pri chôdzi sa topánka zosúva. Prsty sa následne automaticky krčia a zarývajú do podrážky, aby sa na šľapke udržali. Ustavičné zadrapovanie postupne spôsobí preťažovanie a skracovanie svalov na chodidle,“ vymenúva riziká Denisa Mertl.

Opäť vyhráva letný sandál s remienkom v zadnej časti, ktorý dodá chodidlu stabilizáciu. Zároveň sa príliš nemusia namáhať flexory, svaly v spodnej časti chodidla. Možno tomu neuveríte, ale jednou z najvhodnejších otvorených letných topánok sú populárne gumené  kroksy. Musí ísť však o originál. „Má korýtko, do ktorého zapadne chodidlo, podporu priečnej i pozdĺžnej klenby,“ hovorí o výhodách podiatrička. „Rovnako i zadný remienok, ktorý zaistí chodidlo a svaly na spodnej časti sa nepreťažujú.“ 

Budú sa viac potiť

V lete má však populárna gumenná obuv jednu veľkú nevýhodu. Tým, že je uzavretá, noha sa veľmi potí, čo môže viesť k vzniku plesňových ochorení. Častejšie sa môžu prejaviť u ľudí, ktorí majú oslabenú imunitu, napríklad u cukrovkárov. Problémy budete mať aj v prípade, ak sa vám prirodzene viac potia nohy. K prvým varovným príznakom plesňových ochorení je začervenanie a svrbenie, najčastejšie medzi prstami. Vtedy začnite problém riešiť a od topánok si radšej chvíľu oddýchnite. Na prechádzky si ich radšej prezujte, aj keď vám žiadne problémy nespôsobujú. Zvoľte ľahkú priedušnú, ale uzavretú obuv, napríklad tenisku. Ideálne sú prírodné materiály. 

Pri otvorenej obuvi je ideálna aj podpora pozdĺžnej a priečnej klenby. Obyčajne platí, že chodidlo bude pevnejšie, ak bude mať šľapka viac remienkov
Denisa Mertl

Prezujte sa

Podľa odborníčky môžete letnú sezónu vybaviť aj v jednom páre kvalitných topánok. Má to svoje výhody, hoci skôr k tomu inklinujú muži ako ženy. „Nosia ju do rozpadnutia. Ak ich na konci sezóny vyhodia, na začiatku ďalšej si kúpia nové. Tým pádom je podrážka nezošliapaná, viac odolná a lepšie absorbuje tlak z tvrdých povrchov,“ približuje výhodu praktického mužského uvažovania Denisa Mertl. Ak máte nevhodnú obuv, prvé sa začnú hlásiť chodidlá. Na ich spodnej časti začnete cítiť ako by pálenie a bolesť. Ohlásiť sa môžu aj haluxy. Aj v lete sa nezabudnite po príchode domov prezuť. Doma trávite veľa času a nohy by sa mali cítiť pohodlne. „Hlavne ženy, keď varia a umývajú riad, tak ich veľakrát bolia kríže. Práve týmto ťažkostiam možno predchádzať vhodnými papučami. Nemusia mať takú tvrdú podrážku ako topánky, ale nemala by byť aj úplne tenká,“ vysvetľuje podiatrička. „Ak je podrážka anatomický tvarovaná, pre chodidlo je tu super.“

Naboso s mierou

Využite teplé počasie a občas sa prejdite naboso. Chodidlo vždy ocení zmenu povrchov. Nie každý ich však poteší, ideálny je ten, ktorý chodidlo stimuluje. „Kamienky, tráva, piesok. Ani s chodením naboso to nepreháňajte. Väčšina ľudí nie je na to zvyknutá. Niekoľko kilometrový beh po piesku tak nie je najlepší nápad. Naopak prejsť sa na pláži pár metrov je v poriadku,“ konštatuje odborníčka. Rozmyslite si aj domáce chodenie naboso po plávajúcej podlahe. „Hoci má v názve plávajúca, je to tvrdý povrch a v rámci stimulácie nemá pre chodidlo žiaden význam.“ Ak máte možnosť, radšej za poprechádzajte v záhrade či parku po čerstvo pokosenej tráve. Tá bude tento rok určite najdostupnejšia.