MENU
novinky-a-odbornici

Tréner: Pravidelnou fyzickou aktivitou si môžete predĺžiť život

Vytvorte si domáce fitko v pohodlí domova.

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Tréner: Pravidelnou fyzickou aktivitou si môžete predĺžiť život

Kondičný tréner radí, aké cvičenie nám prospieva na líniu, aké na sex, čo treba jesť pre štíhle telo a aké sú jeho obľúbené potraviny.

Kondičný tréner a expert na výživu David Brűnn v časopise EMMA porozprával, ako sa správať k svojmu telu, aby ste boli v dobrej fyzickej aj psychickej forme.

Čo sa deje s naším telom, ak sa nehýbeme alebo sa prestaneme pravidelne hýbať? 

Pohyb je v našej DNA, ale ako ľudstvo sme dnes v proti­smere. Všade sedíme, čo má negatívny dosah nielen na svaly a kosti, ale i na mentálnu výkonnosť. Špeciálne v aktuálnej pandemickej situácii. Pohyb zásobuje mozog kyslíkom, podporuje tvorbu nových mozgových buniek a okrem iného zvyšuje hladinu kľúčového faktora BDNF, ktorý významne zvyšuje komunikáciu medzi jednotlivými neurónmi. Keď sa hýbeme, máme lepšiu náladu, pamäť, viac energie a nižšie hladiny stresu, čo spôsobuje práve zvýšená hladina chemických látok ako norepinefrín a dopamín.

Pravidelným športovaním sa vraj dá predĺžiť vek, exis­tujú štatistiky, o koľko rokov?

Aj keď je nemožné povedať, koľko rokov si takto môžeme pridať, fakt je, že pravidelnou fyzickou aktivitou si život predĺžiť naozaj dokážeme. Môže za to práve ochrana DNA a konkrétne spomalenie skracovania dĺžky telomérov. To sú ukazovatele biologického veku, ktoré sú zodpovedné za dĺžku a kvalitu nášho života.

Aké naj­väčšie chyby robia ľudia pri cvičení, najmä začiatočníci?

Najväčšou chybou je spojiť pohybové začiatky s behom. Jedna z najväčších svetových odborníčok v oblasti fyzioterapie Diane Lee hovorí, že behom sa nedostávame do formy, vo forme už musíme byť, aby sme mohli začať behať. A to platí špeciálne pre ženy, pre ktoré beh často nie je tou najšťastnejšou alternatívou. Môže za to anatómia, pretože majú širšiu panvu, a hrozí im aj zvýšené riziko zranení kolenných kĺbov. Určite je lepšie začať silovým tréningom, ktorý je zároveň jedným z najúčinnejších omladzovačov a preukázateľne spomaľuje procesy starnutia.

Tréner: Pravidelnou fyzickou aktivitou si môžete predĺžiť životTréner: Pravidelnou fyzickou aktivitou si môžete predĺžiť život

 

Hovorí sa, že chôdza je kráľovná pohybu. Stačí nám urobiť desaťtisíc krokov denne a považovať to za „šport“ či fyzickú aktivitu?

Chôdza, ktorú veľakrát počas dňa ani neregistrujeme, je oficiálnou pohybovou aktivitou a okrídlených 10-tisíc krokov má svoj význam. Naše telo je dizajnované na pohyb a chôdza je najjednoduchším spôsobom, ako ho realizovať aj pri tom spáliť slušné porcie kalórií.

Pri ktorom športe dokážeme spáliť najviac kalórií? A pri ktorom si najlepšie vyrysujeme telo?

Najviac kalórií pálime vtedy, keď do pohybu zapojíme čo najviac svalov, ideálne celé telo. Príkladmi môže byť plávanie, beh na lyžiach, tréning na airbiku alebo na veslárskom trenažéri. Ak chce niekto telo aj rysovať, musí mať pod kontrolou stravu a musí si budovať funkčnú svalovú hmotu. Bez týchto dvoch premenných sa telo nevyrysuje pri žiadnom športe.

Rozhovor pokračuje na ďalšej strane...

Pokračovať Ďalej (1/4)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Po suši dcérku bolí už týždeň brucho, mohla sa otráviť?

Charakteristickou súčasťou suši sú surové ryby ako tuniak, losos či makrela, ikry, plody mora, napríklad krevety, chobotnice, kalmáry, ježovky a kraby. Môže obsahovať aj zeleninu, vaječnú omeletu, tofu alebo huby. Ďalšou základnou surovinou sú morské riasy. Po jeho požití môže dôjsť k akútnej gastritíde, ktorá sa prejaví vracaním, bolesťou brucha. Môže ísť aj o potravinovú alergiu, tá má rôzne prejavy. Môže to byť kožná reakcia, svrbenie nosa či očí, kašeľ, kŕče a bolestí brucha, hnačka či zvracanie. Vtedy je najdôležitejšie pokúsiť sa konkrétny prejav spojiť s potravinami, ktoré sa v posledných hodinách konzumovali. Organizmus na ne môže reagovať rôzne, keďže ide o viaceré alergény súčasne. Ak alergie v rodine nemáte, tri roky je u dieťaťa vek, kedy suši môže ochutnať. Konzumácia surových rýb je bezpečná len pri normálnom zažívaní a ak ryba bola pripravená v čistom prostredí. Surové ryby sa, oproti vareným, ľahšie stanú útočiskom pre parazity a baktérie. Tie spôsobia hnačky či otravu.

čítať viac

Je vhodný transfer embrya s mozaikou po predimplantačnej genetickej diagnostike?

Mnoho IVF cyklov môže skončiť pre liečený pár sklamaním, pretože nedôjde  k zahniezdeniu embrya v maternici matky. Jednou z možných príčin tohto nezdaru môže byť nesprávne množstvo genetického materiálu, to je nesprávny počet chromozómov embrya, ktoré bolo prenesené do maternice ženy. Stav, kedy sa v embryu vyskytujú niektoré chromozómy navyše alebo kedy niektoré chromozómy naopak chýbajú, nazývame aneuploidiou.

Zatiaľ, čo niektoré typy aneuploidií môžu viesť k narodeniu dieťaťa s Downovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 21 či Edwardsovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 18, končí väčšina tehotenstiev z aneuploidných embryí spontánnym potratom. Len embryo s normálnym počtom chromozómov má šancu, že sa zahniezdi, nebude potratené a povedie k narodeniu zdravého dieťaťa.

PGD je metóda, ktorá je realizovaná v rámci IVF cyklu v prípade, že je vopred známe riziko prenosu genetického ochorenia z rodičov na potomstvo. Táto metóda umožňuje genetické vyšetrenie embryí pred ich vložením do maternice.

Lekár - klinický genetik je špecialista spolupracujúci s Centrom asistovanej reprodukcie. Ten, po ukončení diagnostiky na konzultácii vysvetlí páru, ktorý o vyšetrenie požiadal, výsledok vyšetrenia a odporučí transfer embrya. Na základe našich dlhoročných skúseností sa transfer embrya s mozaikou neodporúča.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor