MENU
novinky-a-odbornici

Krvný tlak naruší nedostatok spánku i črevo. Vedci objavili novú spojitosť

Ak si dáte do poriadku črevnú mikroflóru, môže to mať priaznivý vplyv aj na krvný tlak.
Novinky a odborníci

Krvný tlak naruší nedostatok spánku i črevo. Vedci objavili novú spojitosť

Skúste mesiac poriadne nespať, alebo chodiť na nočné. Ukáže sa to v hodnotách krvného tlaku i čreva.

Pritom vôbec nemusíte zmeniť životosprávu či stravovacie návyky. V prvej štúdii svojho druhu vedci z University Of Illions Chicago chceli zistiť, či u potkanov 28-dňové obdobie prerušovaného spánku zmenilo mikrobióm, teda osídlenie čreva zdravými baktériami. Snažili sa tiež identifikovať biologické znaky spojené s nežiaducimi zmenami arteriálneho krvného tlaku.

Keď mali potkany abnormálny spánkový režim, došlo k zvýšeniu krvného tlaku. Zostal zvýšený, aj keď sa neskôr mohli vrátiť k normálnemu spánku. To naznačuje, že nefunkčný spánok poškodzuje telo na dlhšie obdobie,“ zhodnotila Katherine Maki z amerického vedeckého tímu.

28 dní narušenia spánkového cyklu stačí na zvýšenie krvného tlaku.
 

Návrat do normálu trvá

Zmeny v črevnom mikrobióme nenastali okamžite. Kým sa prejavili nepriaznivé reakcie, ako je nerovnováha medzi rôznymi typmi baktérií, vrátane nárastu mikróbov spojených so zápalom, trvalo to týždeň.Keď sa prerušenie spánku zastavilo, všetko sa okamžite nevrátilo do normálu,“ informovala vedkyňa. Hoci výskum ukazuje veľmi dôležité prepojenie jednotlivých systémov tela a ich citlivosť na zmenu spánkových návykov, ide len o počiatočnú fázu. V budúcnosti bude potrebné rovnaké závery potvrdiť aj u ľudí.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Syn nevypije nič, čo je bez cukru. Kedy sa mu to odrazí na váhe?

Pravdou je, že už konzumácia pollitra sladených nápojov vedie k ďalším negatívnym dopadom na zdravie, lebo zvyšuje riziko vzniku cukrovky, zvýšenej hladine trigklyceridov v krvi a teda aj srdcovocievnych ochorení. U mladých ľudí, ktorí sú aktívni a športujú nemusí nutne konzumácia sladených nealkoholických nápojov viesť k nadváhe či obezite. Častokrát je ich pitie aj spoločensky podmienené, najmä v kolektívoch mladých ľudí, ktorí často obľubujú aj energetické nápoje. Skúste syna motivovať konzumovať skôr ochutené minerálky a samozrejme stále platí, čo doma nie je sa nezje a nevypije.

čítať viac

Môže byť dcérka v noci taká hladná?

Myslím, že to od nej chcete priskoro. Nepíšete, či spíte v jednej miestnosti alebo v jednej posteli, či dojčíte, alebo nie. Myslím si, že hladná určite nebude, vyžaduje si skôr vašu prítomnosť. Prvé tri roky života od nich nemôžete očakávať dokonalý spánkový režim. Rodičia sa však snažia, aby dieťa prespalo celú noc čím skôr, sú nervózni, keď sa im to nedarí a to všetko potom prenášajú na svoje deti. Spánku dieťatko nemusíte učiť. Pomôcť mu zaspať a zabezpečiť pokojný spánok ale môžete. Dieťa vyžaduje počas spánku blízkosť niektorého z rodičov. Odstráňte z jeho blízkosti zbytočné rušivé vplyvy, Vypnite televíziu, uberte na množstve podnetov, choďte viac do prírody. Dieťa sa pred spánkom potrebuje uvoľniť, zbaviť emócií. Vôbec nie je na škodu, ak si pred spánkom i poplače, avšak vo vašej prítomnosti, nie osamote. Nepohoda medzi matkou a otcom takisto na dieťa nepôsobí najlepšie. Veľmi dôležitá je pravidelnosť, teda chodiť spať v rovnakom čase. Ak nič nepomáha, zoberte dieťa k sebe do postele a spite spolu. Tak to funguje všade v prírode.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia