MENU
novinky-a-odbornici

Vedkyňa: Brokolicou predídete rakovine, pridajte k nej ale TOTO korenie

Zelenina je super, ale v kombinácii s tým správnym korením je ešte omnoho zdravšia.

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Vedkyňa: Brokolicou predídete rakovine, pridajte k nej ale TOTO korenie

Naša významná vedkyňa, profesorka Katarína Horáková po rokoch skúmania presne vie, ktoré potraviny treba konzumovať a ako ich pripraviť, aby ste mohli využiť ich protirakovinové a ďalšie zdravotné účinky.

Profesorka RNDr. Katarína Horáková, DrSc., bola roky členka vedeckovýskumného tímu a ako prvá na svete skúmala a objavila protirakovinový účinok prírodného izotiokyanátu sulforafanu. Dnes presne vie, ktoré potraviny túto látku obsahujú a preto aj majú výnimočný preventívny účinok proti rakovine, ale aj proti srdcovo-cievnym a ďalším chronickým degeneratívnym chorobám. 

Hlúbová zelenina je topka

Sulforafan je prírodná látka bohatá na síru. V neaktívnej forme sa vyskytuje v hlúbovej zelenine, hlavne v brokolici, ale tiež kapuste, karfiole, kely, kalerábe, ružičkovom kely. Aby sa z neaktívnej formy premenila táto látka na aktívnu, potrebuje rastlinný enzým myrozinázu. Tá sa uvoľní počas žuvania surovej zeleniny a zosilní účinky sulforafanu.  

Obrovské štúdie na tisícoch ľudí zistili, že zdraví nie sme vďaka vitamínom ako takým, ale vďaka fytochemikáliam z rastlín. Záleží len na tom, koľko ich zjeme. A práve brokolica je v tomto smere mimoriadna zelenina. "Ak skonzumujete aspoň 2- až 3-krát týždenne asi 150 až 200 gramov brokolice, má to obrovský význam pre vaše zdravie," odporúča profesorka Horáková. Podľa jej slov však ešte 100-krát viac sulforafanu obsahujú klíčky brokolice, čiže naklíčené semená. "Kúpte si semienka, vypestujte si z nich klíčky a tie si denne pridávajte k strave," radí úžasne ozdravujúci ťah odborníčka na prevenciu rakoviny.

Ak variť, tak s týmito fintami

Horšia správa je, že po varení už ľudské telo dokáže vstrebať len asi 10% pôvodného množstva sulforafanu proti tomu, keby ste brokolicu schrúmali v surovom stave. A dôvod? "Dusením či varením sa v brokolici zničí spomínaný špeciálny enzým myrozináza, ktorý pomáha uvoľňovať sulforafán viazaný v rastlinných bunkách. Preto sa jeho vstrebateľnosť výrazne zníži," vysvetľuje odborníčka. Podľa nej ale predsa môžeme pri varení zvoliť také postupy, aby sme zo zeleniny vydolovali viac vzácneho sulforafanu.

"Treba rozdrviť či rozomlieť semienka horčice, pretože tie tiež obsahujú myrozinázu. A týmto práškom posypte už pripravené jedlo.  Skúšala som to, a chuťovo je to výborné," radí skvelú fintu profesorka Horáková. Za výborné korenie pre zdravie považuje tiež kurkumu, prípadne kari korenie, ktoré obsahujú kurkumín. "Robte to však tak, že ich nasypte pri varení priamo do horúceho tuku a pridajte aj čierne korenie. Piperitín z čierneho korenia pomôže uvoľniť kurkumín z kurkumy," prezrádza ďalšiu zdravú radu odborníčka. Sypanie týchto korení na jedlo až po jeho tepelnej príprave je podľa nej chybou a nevyužijete jeho zdravotný a dokonca ani chuťový potenciál.

Ak vám brokolica ani ďalšia spomínaná zelenina akosi nejde dolu hrdlom v dostatočnom množstve, sulforafan spolu s myrozinázou môžete nájsť ako preparát aj v lekárňach.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Ako si mám pri kúpaní chrániť vagínu pred vniknutím vody?

Mnoho žien má  problém s vaginálnou mykózou, ktorú spôsobuje premnoženie kvasiniek v pošve. Vysoké riziko prináša kúpanie v bazénoch, a to nielen verejných. Mykózu totiž nespôsobuje znečistenie vody v bazéne, ale naopak jej čistota, dezinfekcia a chlór.

Po kúpaní v bazéne či v chemicky upravovanej vode odporúčam  používať preventívne čípky alebo vaginálne krémy, ktoré opätovne navodia správne pH v pošve. Odporúčam tiež vyzliecť si po kúpaní mokré plavky, aby na podbruško nepôsobila vlhkosť a chlad.

Na trhu existujú špeciálne navrhnuté tampóny, ktoré sa od klasických líšia. Majú inú štruktúru a sú napustené látkou, ktorá chráni pred infekciou. Vazelínové tampóny sú nasiaknuté lekárskou vazelínou a dezinfekčnou látkou, ktorá zabráni vode dostať sa do vnútra vašich intímnych partií. Ženy sú tak chránené od baktérií a rôznych infekcií.

Počas dovolenky a najmä, ak je žena háklivá na rôzne mykózy či infekcie, môžu vazelínové tampóny používať aj mimo menštruáciu, pre ochranu pred neželaným „ničiteľom“ príjemnej dovolenky. Na zváženie sú probiotické tampóny. Ich základom je schopnosť prispôsobiť sa prirodzenému prostrediu ženskej pošvy, ktoré má kyslejšie pH, vyžaduje prítomnosť laktobacilov, ktoré nás ženy chránia pred baktériami. 

čítať viac

Naša jedenásťročná máva občas výtok z pošvy. Je to bežné?

V predpubertálnom období normálny výtok neexistuje. U dievčat počas dospievania vplyvom hormónov sa mení prostredie pošvy. Žliazky krčku maternice začínajú produkovať hlienový sekrét. Tie vytvárajú kyselinu mliečnu, ktorá premieňa chemické prostredie pošvy z neutrálneho na výrazne kyslé. Kým sa však hormóny a činnosť žliazok „zabehnú“, chvíľu to trvá. Preto býva v puberte  sekrécia hojnejšia ako v dospelosti a môže dráždiť doposiaľ nezvyknutú kožu rodidiel. Toto je jediná výnimka, kedy môžeme výtok označiť za „normálny“. Je číry, páchne kyslo, na spodnej bielizni zanechá bezfarebné škvrny, akoby bola naškrobená. Liečbu netreba, na mieste je zvýšená hygiena. Nie strečové vypasované rifle!

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor