Počítajte s tým, že ochranné prípravky budú mať všetky deklarované účinky len vtedy, keď si ich nanesiete v správnom množstve. Či ste na dovolenke doma v záhrade, pri jazere, či pri mori, stále platí rovnaké pravidlo. „Na štvorcový centimeter pokožky by ste mali aplikovať dva miligramy prípravku. Na lepšie zorientovanie odporúčame na telo naniesť približne sedem čajových lyžičiek,“ pripomína dermatologička MUDr. Petra Mečiarová. 

Nájde si vás

Poľaviť by ste nemali ani v prípade, keď si nájdete tieň. UV žiarenie sa po dopade na zemský povrch odráža. „Ani v tieni nie ste dostatočne chránení. Dokonca i počas miernej oblačnosti preniká na zemský povrch osemdesiat až deväťdesiat percent žiarenia,“ vysvetľuje Petra Mečiarová, prečo sa chrániť krémom, aj keď nie ste slnečným lúčom priamo vystavení. Ak sa príliš potíte, vyjdete z vody alebo sa vám oblečenie trelo o pokožku, ochrannú vrstvu v pravidelných intervaloch obnovujte. Platí to aj pre prípravky, ktoré majú v charakteristike uvedenú vodostálosť. S krémom či bez krému, stále sa držte pravidla, že v letných mesiacoch by ste sa medzi jedenástou a pätnástou nemali na slnku príliš zdržiavať. Ak máte dovolenku, doprajte si siestu. 

Anketa
Nakrémujete sa v lete vždy, keď idete na slnko?

Nechráňte len znamienka

Ako ochrana určite nepo- stačí, keď si na tele prekryjete len znamienka, hoci vysokým faktorom. „Malígny melanóm sa môže vytvoriť aj na klinicky nepostihnutej koži, preto si musíte chrániť celú pokožku tela a tváre,“ upozorňuje odborníčka. „Slnečné žiarenie spôsobuje aj riziko vzniku iných typov kožných nádorov. Pôsobením slnečného žiarenia sa navyše urýchľuje starnutie pokožky, vytvára sa nerovnomerné sfarbenie a rozširujú sa cievky.“ Znamienka sa oplatí skontrolovať, ideálne asi tri mesiace po poslednej slnečnej expozícii. Vtedy odborník najlepšie zhodnotí prípadne zmeny. Ak sa však vyhýbate slnečnému žiareniu celoročne, na kontrolu znamienok sa môžete vybrať kedykoľvek. 

Prídete o déčko?

Chcete tento rok nachytať čo najviac déčka, aby ste si posilnili imunitu, a rozmýš- ľate, ako ho zdravo získať? „V pokožke sa naozaj za pomoci slnečného žiarenia vytvára aktívna forma vitamínu D, ktorý je nevyhnutný pre správne fungovanie kostného metabolizmu a imunitného systému, postačí vám však na to desaťminútová slnečná expozícia. Stačí, ak lúčom vystavíte tvár a ruky trikrát týždenne,“ konštatuje dermatologička. Pokojne tak môžete urobiť aj dopoludnia okolo desiatej či popoludní po piatej. Do úvahy treba zobrať aj to, že okamžitý účinok majú len minerálne filtre. Pri chemických filtroch musíte počkať pätnásť až dvadsať minút, kým sa jeho ochranné vlastnosti rozvinú.