MENU
novinky-a-odbornici

Odborníčka radí: Chudnete? O toto kilo však nechcete prísť

Pred tréningom a počas neho je dobré vypiť liter až 2 minerálnej vody s vyšším obsahom vápnika.
Novinky a odborníci

Odborníčka radí: Chudnete? O toto kilo však nechcete prísť

Začali ste športovať a dúfate, že únava, búšenie srdce a svalové kŕče sa časom a poctivým tréningom vytratia? Aby ste za to nezaplatili zlámanými kosťami a zubami.

Počas koronakrízy sa priberalo. Oblečenie sa výrazne scvrklo trom štvrtinám Američanom. V susednom Rakúsku sa na ľudí, ktorí zrazu pracovali z domu, nalepili za 6 týždňov priemerne 2 kilá. Podobne aj v Česku, kde neželaný hmotnostný prírastok priznala tretina obyvateľstva. Blízkosť chladničky a menej pohybu priťažilo aj mnohým Slovákom. Tiež ste si pri pohľade do zrkadla povedali, že výhovorky nemajú zmysel a po uvoľnení opatrení ste sa nadšene vrhli na šport? S litrami potu však strácate oveľa viac, ako len centimetre v páse.

Mínus 4 litre

„Počas jedného tréningu telo môže stratiť tri až 4 litre tekutín a s nimi aj množstvo minerálnych látok,“ upozorňuje MUDr. Alexandra Frolkovičová, praktická lekárka so zameraním na dietológiu. Spomedzi desiatok minerálov, ktoré k zdravému fungovaniu potrebujete, stojí za zvláštnu pozornosť najmä vápnik. V tele má spomedzi nich najhojnejšie zastúpenie. Aj vy ho máte asi kilo a verte, že nechcete prísť ani o jediný gram.

Viac ako 99 % celkového telesného vápnika sa nachádza v kostiach a v zuboch, kde funguje ako kľúčový štrukturálny prvok. „Vápnik slúži v rámci metabolizmu ako signálny posol pre viacero životne dôležitých fyziologických procesov. Medzi inými sa podieľa na zrážaní krvi, svalových a cievnych kontrakciách, na šírení nervových vzruchov,“ poukazuje na podstatu problému odborníčka.

Hýbať sa nestačí

Telo si vápnik nevie vyrobiť, musí ho dostať. Ak ho má málo, vytiahne si ho zo zásob, ktoré v dôsledku toho „mäknú“. V konečnom dôsledku však v stávke nie sú zďaleka len vaše zuby a kosti. Nedostatočný príjem vápnika zvyšuje riziko osteoporózy, ale aj obličkových kameňov, rakoviny hrubého čreva, vysokého krvného tlaku, ischemickej choroby srdca, cievnej mozgovej príhody, inzulínovej rezistencie či obezity.

Väčšinu z týchto chorôb sa síce dá liečiť, no úplne vyliečenie je viac než otázne. Bez pochýb sa teda oplatí urobiť všetko preto, aby ste týmto civilizačným ochoreniam predišli. Napríklad aj tým, že sa budete zdravo hýbať. A pri tom rozumne jesť a piť.

Štúdia, ktorá sledovala viaceré ukazovatele odbúravania vápnika z kostí triatlonistov zistila, že pred tréningom a počas neho je dobré vypiť liter až 2 minerálnej vody s vyšším obsahom vápnika. Obmedzíte tým jeho odbúravanie z kostí a voda nahradí stratené tekutiny. Navyše, hydrogénuhličitany v minerálnej vode podporia vstrebávanie vápnika a jeho udržanie v organizme. V tom totiž tkvie ďalší problém.

Keď veľa je málo

Z množstva vápnika, ktoré denne zjete a vypijete, telo zužitkuje maximálne polovicu. V ideálnom prípade. Niekedy je to len pätina. Zvyšok organizmus vylúči, lebo ho v danej chvíli nedokáže spracovať. Úlohu mu sťažujete, ak sa neviete vzdať mastných a slaných jedál. Bránia totiž vstrebávania vápniku.

„Za najznámejšie zdroje vápnika sa považujú mliečne výrobky. Podľa údajov z literatúry je však biologická dostupnosť vápnika z minerálnych vôd a z mliečnych výrobkov porovnateľná. Minerálne vody s vyšším obsahom vápnika sú dôležitým potravinovým zdrojom vápnika a môžeme ich považovať za veľmi výhodné nekalorické výživové doplnky vápnika,“ radí doktorka Frolkovičová najmä tým, čo si strážia hmotnosť.

Vinou rôznych diétnych obmedzení telu tento minerál neraz chýba. Možno aj vám sa to snaží naznačiť búšením srdca, svalovými kŕčmi, únavou či padaním vlasov. Alebo priberaním a psychickou nepohodou, ktoré tiež súvisia s nedostatkom vápnika.

Vedľajšie účinky

Potreba vápnika sa líši podľa veku, pohlavia, fyzickej aktivity, náročnosti povolania a zdravotného stavu. „U nás je odporúčaný denný príjem vápnika pre dospelých jedincov minimálne 1 000 miligramov. Toto množstvo sa zvyšuje nielen s rastúcou telesnou aktivitou, ale aj počas dospievania, v seniorskom veku a u žien počas gravidity, dojčenia a menopauzy. Riziko nedostatku hrozí najmä ľuďom na nemliečnej strave, keď vynechajú zo stravy aj dobré rastlinné zdroje vápnika ako sú strukoviny, zelenolistová zelenina, orechy a semená. Preto je veľmi výhodné doplniť príjem vápnika aj minerálnou vodou,“ odporúča špecialistka na zdravie a výživu.

S výživovými doplnkami a liekmi to nie je také ľahké, ako by sa zdalo. Treba ich vždy zapiť dostatočným množstvom vody. Namiesto jednej konskej dávky dať prednosť 2 až 3 menším. A aj tak to nemusí byť bez vedľajších účinkov. Príjem vápnika v liekoch alebo vo výživových doplnkoch môže u niektorých jedincov prispieť k vzniku črevnej plynatosti alebo zápchy, výnimočne sa objavia bolesti brucha alebo hnačky. Týka sa to najmä prípravkov s obsahom uhličitanu vápenatého. „V štúdiách sa ukazuje aj zvýšené riziko močových kameňov pri konzumácii nárazovo vysokých dávok vápnika,“ uzatvára doktorka Alexandra Frolkovičová.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Syn nevypije nič, čo je bez cukru. Kedy sa mu to odrazí na váhe?

Pravdou je, že už konzumácia pollitra sladených nápojov vedie k ďalším negatívnym dopadom na zdravie, lebo zvyšuje riziko vzniku cukrovky, zvýšenej hladine trigklyceridov v krvi a teda aj srdcovocievnych ochorení. U mladých ľudí, ktorí sú aktívni a športujú nemusí nutne konzumácia sladených nealkoholických nápojov viesť k nadváhe či obezite. Častokrát je ich pitie aj spoločensky podmienené, najmä v kolektívoch mladých ľudí, ktorí často obľubujú aj energetické nápoje. Skúste syna motivovať konzumovať skôr ochutené minerálky a samozrejme stále platí, čo doma nie je sa nezje a nevypije.

čítať viac

Môže byť dcérka v noci taká hladná?

Myslím, že to od nej chcete priskoro. Nepíšete, či spíte v jednej miestnosti alebo v jednej posteli, či dojčíte, alebo nie. Myslím si, že hladná určite nebude, vyžaduje si skôr vašu prítomnosť. Prvé tri roky života od nich nemôžete očakávať dokonalý spánkový režim. Rodičia sa však snažia, aby dieťa prespalo celú noc čím skôr, sú nervózni, keď sa im to nedarí a to všetko potom prenášajú na svoje deti. Spánku dieťatko nemusíte učiť. Pomôcť mu zaspať a zabezpečiť pokojný spánok ale môžete. Dieťa vyžaduje počas spánku blízkosť niektorého z rodičov. Odstráňte z jeho blízkosti zbytočné rušivé vplyvy, Vypnite televíziu, uberte na množstve podnetov, choďte viac do prírody. Dieťa sa pred spánkom potrebuje uvoľniť, zbaviť emócií. Vôbec nie je na škodu, ak si pred spánkom i poplače, avšak vo vašej prítomnosti, nie osamote. Nepohoda medzi matkou a otcom takisto na dieťa nepôsobí najlepšie. Veľmi dôležitá je pravidelnosť, teda chodiť spať v rovnakom čase. Ak nič nepomáha, zoberte dieťa k sebe do postele a spite spolu. Tak to funguje všade v prírode.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia