MENU
novinky-a-odbornici

Déčko môže chýbať až polovici Slovákov. Ako si ho doplniť?

S príchodom chladnejších a sychravejších dní mnohým chýba nielen slnko, ale aj vitamín D.

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Déčko môže chýbať až polovici Slovákov. Ako si ho doplniť?

Nedostatok vitamínu D, ktorý sa tvorí na koži prostredníctvom pôsobenia slnečného žiarenia, môže spôsobiť zdravotné komplikácie. Jeho nedostatok pociťujeme hlavne na jeseň a v zime.

Podľa najnovších štatistík je v súčasnej dobe deficitom vitamínu D v Európe ohrozených 30 až 50 percent populácie a týka sa aj mladších vekových kategórií. „V jednej slovenskej štúdii z roku 2019 bol výskyt závažnej hypovitaminózy D, teda nedostatku vitamínu D, pomerne vysoký u oboch pohlaví,“ uviedla lekárka interného oddelenia nemocnice v Bánovciach nad Bebravou Soňa Lobotková.

15 až 20 minút na slnku

Zo skupiny vitamínov D sú najdôležitejšie vitamín D3 a vitamín D2. Väčšinu vitamínu D3 si organizmus tvorí v koži účinkom ultrafialového žiarenia. Podľa odborníkov je na jeho tvorbu potrebný pobyt na slnku približne 15 až 20 minút denne bez opaľovacieho krému, nie pri extrémnych teplotách a v čase najsilnejšieho žiarenia.  „Zo slnečného žiarenia získavame 90 % vitamínu, iba malá časť je prijatá z potravy živočíšneho pôvodu, ako je vaječný žĺtok alebo olej z rybacej pečene,“ približuje odborníčka.

Máte ho dostatok? 

Medzi včasné príznaky nedostatku vitamínu D podľa nej patrí znížená hladina vápnika, neskoré známky sú nedostatočná mineralizácia skeletu, bolesti kostí, ťažké deformity kostí a poškodenie svalového metabolizmu, chronická únava a depresia. „Deficit vitamínu D tiež prispieva k vzniku osteoporózy v starobe, čoho výsledkom je vyššie riziko zlomenín, najmä v oblasti chrbtice a krčka stehennej kosti,“ doplnila.

V letných mesiacoch telo produkuje viac vitamínu D, ako potrebuje, a nadbytok sa ukladá do zásob do pečene. Na jeseň a v zime je na severnej pologuli zmenený uhol dopadu slnečného žiarenia, ozónová vrstva vychytáva UV žiarenie a vitamín D sa preto v koži netvorí. Organizmus ho čerpá zo svojich letných zásob v pečeni.

V zimných a jesenných mesiacoch je riešením zvýšiť prísun vitamínu D vo vitamínových doplnkoch alebo strave,“ podotkla Lobotková. Problém so stravou však podľa nej je, že vitamín D sa v diéte vyskytuje iba v malých množstvách, vo vyššom množstve sa nachádza len v rybách, ktoré konzumujú planktón.

Komu chýba najčastejšie?

„Suplementácia, teda nahrádzanie vitamínu D sa odporúča najmä u rizikových skupín, ktorými sú starší pacienti, ale i pacienti s viacerými ochoreniami, ďalej u tehotných žien a dojčiacich matiek a obéznych ľudí, pretože zásoby vitamínu môžu byť síce dostatočné, ale viac sa ukladajú v podkožnom tuku a menej sa uvoľňujú do krvného obehu,“ ozrejmila Lobotková. Nedostatok vitamínu D však nie je podľa nej doménou len starších ľudí, ale vyskytuje sa aj v mladších vekových kategóriách.

„Dobre pripravený imunitný systém i za pomoci dopĺňania vitamínu D dokáže organizmus v jesenných obdobiach účinnejšie ochrániť pred infekčnými ochoreniami, ako sú prechladnutie, chrípka, infekcie dýchacích ciest. Bez vitamínu D je naše telo voči infekčným ochoreniam bezbrannejšie,“ dodala Lobotková.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Čo mám robiť, aby sa mi v tehotenstve nekazili zuby?

Tehotenstvo samo o sebe nespôsobuje zvýšenú kazivosť zubov, len na ňu vytvára podmienky. Budúce mamičky strácajú zuby zo štyroch príčin:

1. Ranné zvracania dramaticky oslabujú sklovinu a urýchľujú rozvoj kazov.

2. Nevoľnosti spôsobujú, že budúca mamička prijíma malé dávky jedla v skrátených intervaloch, čo znamená neustále „kŕmenie“ kazotvorných baktérií, najmä, ak ide o sladké jedlá.

3. Únava v tehotenstve často spôsobuje výrazné zhoršenie starostlivosti o vlastnú zubnú hygienu.

4. Pozmenená hladina hormónov podporuje rozvoj zápalu ďasien a tkanív okolo zuba a je jediným skutočným negatívnym faktorom tehotenstva vplývajúcim na stav chrupu.

Dôležité je dať si do poriadku zuby už pred tehotenstvom. Znamená to zbaviť sa kazov a zubného kameňa. Počas tehotenstva je dobré absolvovať preventívnu prehliadku a dentálnu hygienu. Pre chrup aj budúce dieťatko je dobré vzdať sa sladkostí medzi jedlami. Večerné čistenie neodkladať na čas tesne pred odchodom do postele, ale očistiť si zuby hneď po večeri a potom už nič nejesť a piť iba čistú vodu. K večernému čisteniu patrí aj zubná niť alebo medzizubná kefka. V prípade ranného zvracania si hneď po tom treba dôsledne vypláchnuť ústa čistou vodou. Po približne 15 minútach je možné si zuby umyť, nie však skôr. Nie je na škodu používať denne ústnu vodu s obsahom aminfluoridu. Kto má strach z fluoridov, môže ich účinok nahradiť krémom „tooth mousse“.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár

Dajú sa vybieliť zuby zožltnuté z tetracyklínových antibiotík?

Každý zub je možné vybieliť, len to môže trvať rôzne dlho. Je pravda, že u „tetracyklínových“ zubov je to ťažké, ale nie nemožné. Zväčša je potrebné kombinovať ambulantné a domáce bielenie. Ak sa zveríte do rúk stomatológa, ktorý má na tomto poli skúsenosti, výsledok sa dostaví.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia