MENU
novinky-a-odbornici

Lekár radí: Tieto potraviny znížia riziko chronických ochorení

ZDRAVIE: LADISLAV KUŽELA LEKÁR
Zdroj: EMIL VAŠKO
Novinky a odborníci

Lekár radí: Tieto potraviny znížia riziko chronických ochorení

Existujú superpotraviny, ktoré nám dokážu rýchlo zlepšiť zdravie vďaka obsahu veľkého množstva zdravých látok? Ktoré to sú a ako často ich jesť? Vysvetľuje gastroenterológ doc. MUDr. Ladislav Kužela, PhD., MPH.

Prečo sa potraviny, ako je pohánka, mak, čučoriedky, ovos, med, špalda či vlašské orechy, označujú za superpotraviny?
Úprimne povedané, neexistuje niečo ako jedna, dve či viacero konkrétnych superpotravín. Vlastne musím priznať, že ani neviem, prečo sa vyššie menované potraviny označujú za superpotraviny. Pravdepodobne to bude pre ich vysoký obsah vlákniny. Ak ideme označiť nejakú potravinu za „super“, treba si uvedomiť nasledovné. Ak sa chceme zdravo stravovať, netreba jesť jednu, respektíve dve zázračné superpotraviny, ale treba jesť stravu, v ktorej prevládajú čo najrozmanitejšie rastlinné produkty - ovocie, zelenina, strukoviny, orechy, semiačka, celozrnné produkty -, pretože toto všetko sú „superpotraviny“.

Je pre nás lepšie konzumovať domáce potraviny, ktoré sú dopestované v našich zemepisných šírkach, alebo sú pre nás rovnako dobré napríklad morské riasy?
Sezónne lokálne produkty v strave sa ukázali ako prospešné, keďže sa vie, že črevný mikrobióm, teda mikróby žijúce v črevách, sa viaže nielen na vonkajšie prostredie, ale mení sa aj vplyvom vonkajších činiteľov, aj keď prostredie ostáva to isté. Toto sa dokázalo napríklad u kmeňa Hadzov, ktorí dodnes žijú lovom a zberom v oblasti severnej Tanzánie. Túto oblasť charakterizujú extrémne zmeny medzi vlhkým a suchým obdobím, pričom počas suchého obdobia Hadzovia viac lovia, a teda konzumujú viac mäsa, čo znamená, že majú zvýšený príjem zvieracích bielkovín a tuku. Vo vlhkom období sa, naopak, živia skôr tým, čo krajina ponúka, teda prevažne rastlinnou stravou. Konzumujú veľké množstvo vlákniny za deň, viac ako 100 g. Výskum tohto kmeňa ukázal, že ich črevný mikrobióm dokáže byť sezónny, teda sa dokáže prispôsobiť tomu, čo jedia. Tieto zmeny, i keď sú pozoruhodné, neviedli v prípade sledovaného kmeňa k zmene funkcie ich mikrobiómu. Jeho funkcie, ktoré sú veľmi podstatné pre črevné a celkové zdravie, ostali nezmenené.

Ako často by sme mali "superpotraviny" konzumovať a  v  akom množstve?
Najprv by sme si mali povedať, prečo je rastlinná vláknina taká potrebná. Na to nám dala odpoveď okrem iného veda, keďže máme k dispozícii mnohé štúdie, ktoré ukázali, že vláknina v strave dokáže:
● znížiť telesnú hmotnosť,
● preventívne pôsobiť proti obe­zite,
● preventívne pôsobiť proti vzniku diabetu 2. typu,
● znížiť celkový cholesterol,
● znížiť systolický tlak krvi, čo značí, že dokáže znížiť všetky hlavné činitele, ktoré sú zodpovedné za vznik chronických ochorení, ktoré majú ročne za následok najviac chorôb a úmrtí.
Čo sa týka odporúčaného množstva, to je nasledovné. Každý deň by sme mali zjesť minimálne dva kúsky ovocia, päť porcií zeleniny, tri dávky celozrnných potravín, jednu alebo dve porcie orechov, semienok alebo strukovín. Uvedené nám zabezpečia dostatočný príjem vlákniny. Pri rastlinných jedlách nejde iba o vlákninu, ktorú rastlinky obsahujú, ale aj o to, že rastlinnou stravou do tela prijímame vitamíny, minerály, polyfenoly (skupina základných antioxidantov, ktoré ochraňujú naše bunky a našu DNA) a iné súčasti. Na záver ešte malé upokojenie pre tých, komu takýto typ stravy vyvoláva ťažkosti ohľadom celkového množstva. Niekedy stačí aj malý krok, aby ste dosiahli veľké výsledky. Čo to znamená? Ukázalo sa, že každým navýšením vlákniny v strave iba o 10 g na deň klesá riziko predčasného úmrtia až o 11 percent.

Ktoré slovenské superpotraviny, respektíve potraviny s vysokým obsahom vlákniny odporúčate konzumovať?
Najlepšie o našom zdraví vypovedá zdravý črevný mikrobióm, ktorý je vtedy, ak máme stravu pozostávajúcu z rôznorodých rastlín. Čiže nejde o to, aby sme si denne rátali, koľko gramov vlákniny zjeme, ale o to, aby vláknina v našej strave bola z čo najrozmanitejších zdrojov. Ukázalo sa, že najlepšie dosiahneme zdravé črevo (optimálny črevný mikrobióm), ak konzumujeme 30 a viac rastlinných produktov za týždeň. Iba vtedy je črevný mikrobióm čo najrozmanitejší a dokáže plniť všetky prospešné účinky pre zdravie, ako je napríklad spomínané zníženie rizika vzniku chronických ochorení.

Pokračovať Ďalej (1/4)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Môžem sa po implantácii umelého kĺbu vrátiť do práce?

Po operácii umelého kolenného kĺbu, odborne TEP, sa môžete bez problémov vrátiť do práce - samozrejme, ak sa nevyskytnú komplikácie. Úplná rekonvalescencia po operácii jedného kolenného kĺbu trvá približne pol roka, ale je to individuálne. Dĺžka závisí od vašej kondície, zdravotného stavu, ako aj od druhu vykonávanej práce. Iné je, keď pracujete z domu a sedíte za počítačom, a iné je, keď pracujete fyzicky.

Ak by ste mali absolvovať aj operáciu druhého kolena, ideálne je naplánovať si ju, až keď sa prvá dolná končatina úplne adapatuje na záťaž, budete mať vypracovaný stereotyp chôdze a svalstvo bude dobre tonizované. Samozrejme, na druhý zákrok musí byť človek pripravený aj po psychickej stránke.

čítať viac

Je pravda, že hrčka na očnom bielku je znamienko alergikov?

Deti aj dorast by mali pravidelne podstupovať preventívnu prehliadku u očného lekára. Môžete ubezpečiť svojho syna, že ho takáto návšteva nebude bolieť. V tomto prípade je však tiež potrebné podstúpiť vyšetrenie zraku. Môže ísť o prechodný jav, ale aj nemusí. V prípade prechodného javu možno podstúpiť symptomatickú liečbu vo forme očných kvapiek. O ich výbere musí rozhodnúť očný lekár. Ak ide o trvalý jav a ak to výsledky dôsledného vyšetrenia umožnia, zvážila by som aj chirurgické odstránenie daných hrčiek.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor