MENU
novinky-a-odbornici

Potenie vám pomôže zmierniť i správne menu. Čomu sa oplatí vyhnúť?

Potenie vie poriadne znepríjemniť život.
Novinky a odborníci

Potenie vám pomôže zmierniť i správne menu. Čomu sa oplatí vyhnúť?

Schováte sa do tieňa, znížite fyzickú aktivitu, na potenie však majú vplyv aj niektoré potraviny. Ktorým sa oplatí vyhnúť?

Ak je vám prihorúco, mozog vyšle signál potným žľazám, aby začali pracovať. Vďaka poteniu sa koža pokryje tenkou vrstvou vody, postupne sa odparuje a telesná teplota sa znižuje. Stimuluje ho jednak teplota pokožky a súčasne vnútorná telesná teplota. Niekedy tak potenie zbytočne podporujete napríklad aj zle zvoleným jedálnym lístkom.

Zvýšia prekrvenie

„Niektoré potraviny skutočne môžu podporovať tvorbu potu tým, že zvýšia vnútornú telesnú teplotu a aktivujú termoregulačné mechanizmy. Do tejto skupiny patria štipľavé potraviny alebo koreniny s obsahom horčičných olejov, napríklad horčica, chren, wasabi, ale aj s obsahom kapsaicínu, napríklad štipľavá paprika a čili papričky,“ vysvetľuje prof. MUDr. Jana Jurkovičová, CSc., z Ústavu hygieny Lekárskej fakulty UK. „Dráždia nervové zakončenia, ktoré zvyčajne prijímajú signály počas intenzívneho tepla. Organizmus ich vyhodnotí ako teplo, reaguje zvýšeným prekrvením, rozšírením ciev a zrýchlením pulzovej frekvencie.“ Keďže sa chce organizmus vrátiť do normálu, prirodzene sa začnete viac potiť. 

Energia na trávenie

Ťažké, mastné jedlá v lete mnohým nechutia ani v našich, ale nájdu sa aj takí, ktorí vyprážaným syrom, rezňom alebo hranolčekmi vykryjú dovolenkové menu. Potom sa však nečudujte, že sa budete viac potiť, a to je najmenej. Na trávenie, vstrebávanie potravín, transport živín a ich metabolizmus musí organizmus vynaložiť po jedle zvýšené množstvo energie.„Ide o takzvaný špecificko-dynamický efekt potravy alebo stravou indukovanú termogenézu, ktorá sa spája s tvorbou tepla. Spôsobí zvýšenie telesnej teploty, ktoré sa organizmus snaží vyrovnať zvýšeným potením,“ približuje odborníčka na výživu. Čím viac vyprážaných rezňov si dáte na tanier, tým viac sa budete potiť.

Radšej menšie porcie

„Najťažšie a najdlhšie spracovateľnou živinou sú bielkoviny. Po ich konzumácii spotrebuje organizmus najviac energie a vytvorí najviac tepla,“ hovorí doktorka Jana Jurkovičová. Pozor si dávajte aj na kombináciu bielkovín a tukov. Rovnako počítajte s tým, že činnosť potných žliaz stimulujú i výrazne slané jedlá. V horúčavách sa snažte jesť menšie porcie a energeticky ľahšie jedlá. Určite vedú potraviny s vysokým obsahom vody. Pokojne si servírujte rybu so zeleninovým šalátom, šľahačkový zákusok vymeňte za melón. Vhodné sú mliečne nápoje a studené polievky. 

„Horúca polievka alebo akýkoľvek horúci nápoj zvyšuje potenie vďaka termoreceptorom, ktoré sú pravdepodobne umiestnené v žalúdku alebo v jeho okolí a aktivujú chladiaci mechanizmus tela,“ približuje profesorka Jana Jurkovičová. Konzumácia studených nápojov alebo polievok počas horúčav znižuje intenzitu potenia vďaka stimulácii termoreceptorov v žalúdku a jeho okolí nezávisle od teploty telesného jadra a kože.“

 

 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Prečo sa mi tvoria modriny bez príčiny? Sú nebezpečné?

Dobrá správa je, že ste boli na odberoch krvi, predpokladám, že lekár vám dal vyšetriť aj parametre, ktoré by mohli súvisieť so zvýšenou tvorbou modrín. Výsledky, ako píšete, boli v poriadku. Na zvýšenej tvorbe modrín sa okrem iného môže podieľať aj stav cievnej steny. Jej kvalita sa u jednotlivcov odlišuje. Niekedy sa môže prechodne zhoršovať pri nedostatku niektorých živín, stopových prvkov či vitamínov. Najčastejšie je na príčine nedostatok rutínu a vitamínu C. Rutín je bioflavonoid a antioxidant, a jeho bohatým zdrojom je pohánka. Ak môžete, konzumujte ju ako prílohu či kašu, prípadne vo forme výživového doplnku. Užívajte aj vitamín C v lipozómovej forme, ktorá sa najlepšie vstrebáva. Prípadne si v lekárni kúpte voľne dostupné vazoprotektívum, teda liek s ochranným vplyvom na cievy, s obsahom trihydrátu rutozidu a kyseliny askorbovej.

čítať viac

Mám cukrovku a trápi ma sucho v ústach. Čo môže byť príčinou?

Suchosť v ústach je prirodzeným prejavom starnutia a objavuje sa po päťdesiatom roku najmä u žien. Vo väčšine prípadov však súvisí s prítomnými ochoreniami, najmä s diabetom a s užívaním mnohých liekov. Príčina problému môže byť aj v dýchaní ústami a v chrápaní, vtedy dochádza k vysušovaniu sliznice ústnej dutiny vdychovaným vzduchom. Aj nadmerná konzumácia kávy a ďalších nápojov s obsahom kofeínu môže viesť k zhoršeniu funkcie slinných žliaz.

Liečba suchosti v ústach závisí od vyvolávajúcej príčiny. Pri užívaní liekov s týmto vedľajším účinkom požiadajte lekára, ktorý vám liečbu odporučil, o jej ukončenie, prípadne o upravenie dávkovania tak, aby sa tento problém zmiernil. Užívajte len lieky, ktoré vám odporučil lekár, nie lekárnik.

Dôležitá je správna starostlivosť o chrup. Pomáhajú aj prípravky na zvlhčenie sliznice dutiny úst, vrátane žuvačiek, obsahujú xylitol, ale aj hydroxyetylcelulózu alebo karboxymetylcelulózu. Medzi lieky na podporu tvorby slín patrí pilokarpín, používaný najmä v očnom lekárstve. Na noc si zapnite zvlhčovač vzduchu a spálňu pred spaním dobre vyvetrajte.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor